Hasta Hakları Birimi
02 Temmuz 2025




HASTA HAKLARI

                Bir kişinin tanı (teşhis), tedavi, rehabilitasyon ve izleme gibi tıbbi süreçler boyunca sahip olduğu haklar Hasta Hakları olarak tanımlanmakta olup, insan hakları kavramının tıbba yansımış bir uzantısıdır.  Başlıca Hasta Hakları ve Sorumlulukları şunlardır;

         HASTA HAKLARI

Adalet ve Hakkaniyete Uygun Olarak Sağlık Hizmetlerinden Faydalanma Hakkı

Hastalarımız, ırk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkına sahiptir.

Öncelik Sırasının Belirlenmesini İsteme Hakkı

Hizmet verme imkanlarının sınırlı olduğu durumlarda, tıbbi kriterlere dayalı ve objektif olarak öncelik hakkı belirlenir. (Acil vakalar, engelli hastalar, Hamileler, 65 yaş üstü Hastalar, Şehit yakınları, Malül ve galiler ve aileri, TSK 2dan Sağlık Bakanlığına  devredilen hastanelerde öncelikli olarak garnizon dışından sevkle gelen hizmetteki TSK,JGK, SGK Personeli ve bakmakla yükümlü olduğu kişiler ile  emekliler ile aileleri,5395 sayılı koruma kararı olan çocuklar 6284 koruyucu tedbir kararı olan  ve veya konuk evinde kalan kadınlar,  Hakimeler ve Savcılar)

Bilgilendirme ve Bilgi İsteme Hakkı

Hastalarımız, sağlık hizmetlerinden nasıl faydalanabileceği konusunda bilgi isteme hakkına sahiptir.

Sağlık Kuruluşunu ve Personelini Seçme ve Değiştirme Hakkı

Hastalarımız, tabi olduğu mevzuatın öngördüğü usül ve şartlara uyulmak kaydı ile hizmet alacağı sağlık kuruluşunu seçme  ve sağlık hizmeti verecek yada vermekte olan tabiplerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenme, seçme ve değiştirme hakkına sahiptir

Mahremiyet Hakkı

Hastalarımız görsel ve işitsel gizlilik sağlayan bir çevrede görüşme yapma ve muayene olma hakkına sahiptir. Tüm hastaların sağlık durumu, tanısı ve tedavisi vb. kişiye özel tüm bilgiler gizli tutulur. Hastanın ölüm halinde bile bu bilgilerin gizliliği korunur. Ancak bu bilgiler, hastanın açık izni ve mahkeme kararı ile ilgili mercilere açıklanabilir.

Reddetme, Durdurma ve Rıza

Hastalarımız, tıbbi ve yasal zorunluluklar dışında, uygulanacak tetkik ve tedavi hakkında etraflıca bilgi aldıktan sonra, tedavisi için verilecek kararları onaylamama hakkına sahiptir. Tedavinin reddedilmesi ile hastaya veya kanuni temsilcisine doğacak sonuçların anlatılması ve bunu gösteren yazılı belge alınmasıyla hastane ile ilişiği kesilir.

Güvenlik

Hastalarımız, sağlık hizmetlerini güvenli bir ortamda almahakkına sahiptir.

Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme

Hastalarımız, kurumuzun imkanları ve kuralları çerçevesinde dini vecibelerini serbestçe yerine getirebilme hakkına sahiptir.

İnsani Değerlere Saygı Gösterilmesi, Saygınlık Görme ve Rahatlık

Hastalarımız, kişilik değerlerine uygun bir şekilde sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkına sahiptir.

Ziyaretçi ve Refakatçi Bulundurma

Hastalarımız, muayene ve tedavi sırasında kendilerine yardımcı olmak üzere kurumumuzun imkanlarının elverdiği ve sağlık durumlarının gerektirdiği ölçüde, tedaviden sorumlu olan doktorun uygun görmesine bağlı olarak, refakatçi bulundurulması hakkına sahiptir.

 

 

Müracaat, Şikayet ve Dava Hakkı

Hastalarımız mevzuat çerçevesinde yer alan haklarının ihlali halinde her türlü şikayet ve dava hakkını kullanma, değerlendirme ve sonuçlar ile ilgili bilgi alma hakkına sahiptir.

HASTA SORUMLULUKLARI

Hastalarımız , kurumumuzun kural ve uygulamalarına uygun davranır ve katılımcı bir yaklaşımla teşhis ve tedavinin bir parçası olduğu bilinci ile hareket eder.

Hastalarımız, sağlığıyla ilgili bilgileri mümkün ilgili çalışanlara eksiksiz ve doğru olarak vermelidirler.

Hastalarımız hekimler tarafından belirlenen sürede kontrole gelmeli ve tedavisinin gidişatı hakkında geri bildirimlerde bulunmalıdırlar.

Hastalarımız, Randevu tarih ve saatine uymalı ve değişiklikleri ilgili yerlere bildirmelidirler.

Hastalarımız, İlgili mevzuata göre öncelik tanınan hastalar ile diğer hastaların ve personelin haklarına saygı göstermelidirler.

Hastalarımız, Kurum çalışanlarına yönelik sözlü veya fiziksel bir saldırıya yönelik davranışta bulunamazlar.

Hastalarımız, Hakların ihlal edildiğini düşündüğünde veya hasta hakları kapsamında sorun yaşadığında Hasta Hakları birimine başvurabilirler.

 

1. Hizmetten genel olarak faydalanma:

   Adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlıklı yaşamanın teşvik edilmesine yönelik faaliyetler ve koruyucu sağlık hizmetlerinden faydalanmaya,

          2. Eşitlik içinde hizmete ulaşma:
   Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet almaya,

          3. Bilgilendirme:
   Her türlü hizmet ve imkanın neler olduğunu öğrenmeye,

          4. Kuruluşu seçme ve değiştirme:
   Sağlık kuruluşunu seçme ve değiştirmeye ve seçtiği sağlık kuruluşunda verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya,

          5. Personeli tanıma, seçme ve değiştirme:
   Sağlık hizmeti verecek ve vermekte olan tabiplerin ve diğer personelin kimliklerini, görev ve ünvanlarını öğrenmeye, seçme ve değiştirmeye,

          6. Bilgi İsteme:
   Sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı olarak istemeye,

          7. Mahremiyet:
   Gizliliğe uygun olan bir ortamda her türlü sağlık hizmetini almaya,

          8. Rıza ve İzin:
   Tıbbi müdahalelerde rızanın alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya,

          9. Reddetme ve durdurma:
   Tedaviyi reddetmeye ve durdurulmasını istemeye,

          10. Güvenlik:
   Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya,

          11. Dini vecibelerini yerine getirebilme:
   Kuruluşun imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye,

          12. Saygınlık görme:
   Saygı, itina ve ihtimam gösterilerek, güleryüzlü, nazik, şefkatli sağlık hizmeti almaya,

          13. Rahatlık:
   Her türlü hijyenik şartlar sağlanmış, gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir ortamda sağlık hizmeti almaya,

          14. Ziyaret:
   Kurum ve kuruluşlarca belirlenen usül ve esaslara uygun olarak ziyaretçi kabul etmeye,

          15. Refakatçi bulundurma:
   Mevzuatın, sağlık kurum ve kuruluşlarının imkanları ölçüsünde ve tabibin uygun görmesi durumunda refakatçi bulundurmayı istemeye,

          16. Müracaat, şikayet ve dava hakkı:
   Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkını kullanmaya,

          17. Sürekli hizmet:
   Gerektiği sürece. sağlık hizmetlerinden yararlanmaya,


HAKKI VARDIR