İlkokula Başlayan Çocuklar İçin Ailelere Öneriler


Gölcük Necati Çelik Devlet Hastanesinde görev yapmakta olan Psikolog Enis Turğut “İlkokula Başlayan Çocuklar İçin Ailelere Öneriler” konusunda bizleri bilgilendirdi.

Bugünlerde okul hayatına yeni başlayan çocukların bazıları heyecanlı, bazıları ürkek, bazıları meraklı… Çocuklarımızın sosyalleşmeye başladıkları ilk yer şüphesiz aile, ikinci durak ve en önemli basamak ise okul hayatıdır. Çocukların, ilkokul günlerinde yaşadıklarının tüm eğitim hayatları üzerinde önemli bir etkisi var. Atılan bu ilk adım, duygusal açıdan da bir yeni bir dönemin başlangıcı oluyor. Bu noktada yalnızca öğretmen ve okul idarecilerinin değil, anne babaların da dikkat etmesi gereken noktalar var.

Çocuk okula başladığında çevresinde uyulması gereken gereken kurallarla, özümsenmesi beklenen bilgileri bulur. Eğer birlikte yaşamaya yatkın okul olgunluğundaysa uyumda zorluk yaşamaz. Sınıf içi ve sınıf dışı etkinliklere katılır. Kendisini kolaylıkla ifade eder. Tam tersine kişilik özelliği ailenin yanlış tutumu sonucu, toplu yaşama, çalışma ve oynamaya yatkın değilse, okula uyumda zorlanır.

OKULA BAŞLAYACAK OLAN ÇOCUK DUYGUSAL VE FİZİKSEL YÖNDEN HAZIRLANMALI!

Okula hazırlık için; öncelikle ilk haftalarda çocuğunuzun biraz stres ve kaygı yaşamasının normal olduğunu ona anlatın. Okula başlamadan önce bu konuyla ilgili muhakkak onunla konuşun. Okullar açılmadan önce uyku ve yemek saatlerini belirleyin. Televizyon ve bilgisayar karşısında geçirdiği saatleri kısıtlamaya çalışın. Ders motivasyonunu artırabilecek eğitim malzemeleri alın. Okul alışverişine birlikte çıkın ve mümkün olduğunca onun seçimlerine saygı gösterin.

OKULLA İLGİLİ BİLGİLERİ ÇOCUKLA PAYLAŞIN

Okul,  çocuk açısından öncelikle arkadaş ve oyun demektir. Öncelikle bu özellikleri vurgulamakta yarar vardır. Çocuğa yeni arkadaşlarının olacağı ve onlarla yeni oyunlar oynayacağı anlatılmalıdır. Okulun korkulacak bir ortam olmadığını aktarmak kolay değildir. Zihinde tasarlanan bu duygunun sönmesi için sabırlı ve kararlı bir tutum sergilemek gerekir. Okulun ona kazandıracakları anlatılmalı ve özellikle evdeki durum ve ilişkilerde kayıplara yol açmadığı vurgulanmalıdır. Öncelikle sınıf öğretmeni ile kuracağı ilişki desteklenmeli, öğretmenin önerileri ile hareket edilmelidir.

OKULA GİTMEK İSTEMEYEN ÇOCUĞA KARŞI ANLAYIŞLI OLUNMALI!

Başlangıçta anlayışlı yaklaşılmalı, çocuğun kaygıları paylaşılmalıdır. Diğer taraftan okul ile iyi bir ilişki kurulmalıdır. Başlangıçta çocukla okula birlikte gidilmeli, ardından aşamalı olarak yavaş yavaş okuldan uzaklaşılmalıdır. Böylece çocuğun okula alışması sağlanacaktır. Çocuğun okuldan korkması nedeniyle çocuk geri eve götürülmemelidir. Böyle yapılması çocuğun korkusunu pekiştirmiş olur. Zamanla okul fobisine dönüşebilir.

 

 

ÇOCUKLAR OKULUN İLK GÜNLERİNDE KAYGILI OLABİLİRLER

Arkadaş bulabilecek miyim? Öğretmene kendimi gösterebilecek miyim? Arkadaş ve sınıfımı bulabilecek miyim? Ya kaybolursam? Tuvaletim geldiğinde ne yapacağım? Gibi endişeler yaşarlar. Bu endişeler zamanla okula uyumla birlikte azalır.

ÇOÇUĞA KARŞI VARSA AGRESİF BİR AİLE YAKLAŞIMI KONTROL EDİLMELİ

Aile bireylerinin özellikle annenin sergileyeceği saldırgan, kırıcı tutum ve davranışlar, uyum süreci yaşamakta olan çocuğu çok olumsuz etkileyecektir. Sevilmediğinin, evde değerinin kalmadığının, anne için başka ilgilerin kendisinin önüne geçtiğinin kanıtları olarak algılanacak olan agresif tutumlar, çocuğun zihninde tasarladığı korkuların bir biçimde somutlaşmasına ve saldırgan davranışlara neden olacaktır.

AİLE YAPISI ÖNEMLİ

Okul fobisi olan çocukların yaşamlarının daha önceki yıllarında anneleri tarafından aşırı özenilerek ve aşırı korunarak büyütüldükleri görülür. Bu tür annelerin sürekli olarak çocukların memnun ederek, onların sevgisini kazanma çabası içinde oldukları, tüm gereksinimlerini karşıladıkları ve onları sürekli olarak hayal kırıklığına uğramaktan korudukları dikkatimizi çeker. Bu anneler özellikle çocukların bedensel rahatsızlığıyla yakından ilgilidirler. Bazıları çocukları gözlerinin önünde olmadığında kendilerini çok yalnız hissederler.

AİLE-ÖĞRETMEN VE ÇOCUK İLİŞKİSİ ÖNEMLİ

Öğretmen anlayışlı ve destek olmalıdır. Sert otoriter öğretmenler çocuğun okuldan korkmasına neden olabilir.  Aileler öğretmenle iyi bir ilişki kurmaya çalışmalıdır. Öğretmen ve okulla ilgili çocuğun yanında eleştiri yapmaktan kaçınılmalıdır.

OKULLA İLGİLİ KORKULARI DEVAM EDERSE UZMAN DESTEĞİ ALIN

Korku ve tedirginlik umulan süreyi aşıyorsa, yani bir-iki haftadan uzun sürüyorsa zaman kaybetmeden psikolojik yardım istemek gerekir. Rehber öğretmenler ilk başvurulacak profesyonellerdir. Yeterli çözüm bulunamazsa, çocuk ruh sağlığı uzmanlarına başvurmak gerekir. Sağlıklı günler sizlerle olsun.

 

 

Yorumlar


Yorum bulunamadı.

© Gölcük Necati Çelik Devlet Hastanesi 2017